~saya adalah pdauz dan pdauz adalah saya~

Tuesday 6 December 2011

AKU & CEMERA

duluuu masa akuu umur 11 tahun lagi akuu sudah minat ambik gambar..memang dari duluu lagi akuu nak jadi photography.. tapi masa ituu akuu nakk pakai cemera DSLR mmg sah2 laa xdapat kann.. akuu mana ada duit nak beli DSLR.. nak beli cemera saja pun dah cecah ribu2.. belom termasuk speedite lagi nk lens lagi.. semua ituu duit kott..akuu hanya mampuu melihat saja bagi akuu kalau masa ituu akuu dapat sentuh kemera DSLR tuu mmg gila2 laa akuu bangga.. tapi duluu masa budak2 akuu selaluu snap gmbr gunaa cemera digital jew yg fmily aku pnyerr.. akuu cari tempat yang cantik n akuu ambik gambar..x kira la gambar pemandangan ke atau akuu curi2 ambik gambar sapa2 yang ada kat depan akuu..akuu masih ingat lagi masa akuu duduk di base camp masa aku darjah 6 masa tuu 2005 akuu ingat lagii akuu sangup tunguu sampai nak maghrib nak gelap akuu naik basikal dengan kawan baik akuu.. kayuh basikal naik bukitt base camp semata2 nak ambik gambar matahari terbenam.. kitaorang balik dh gelap.. apaa lagi memang sah2 laa akuu kena marah dengan ayah akuu.. dahlaa balikk maghrib.. sampai dah gelap malamm baru balik.. buat diaorang risauu lg.. lps tuu ambik cemera digital ayah akuu curi2 lakk.. sebab dia tak tahuu akuu ambik cemera diaa.. heheh.. kwn akuu tuu pun bolehh tahan gk kena marah kt ayah diaa.. hahaha..sampai skunkk aku x akan pnh lupakan saat tuu.. akuu nie memang gilaa cemera n gilaa gambar.. tapi duluu akuu hanyaa mampuu guna cemera digital yg murah n cemera tuu x sehebat cemera DSLR.. memang akuu ada impian nak beli cemera DSLR masa aku dah masuk skolah menengah tp akuu x ada duit nak beli semua ituu lagipun akuu x ada kawan yang sama minat dgn akuu n yg boleh ajarr akuu pasal cemera niee.. zaman aku skolah menengah pun akuu still guna digital jew.. ambik gmbr sini ambik gmbr sanaa.. maluu tuu xyah ckp laa..akuu tgk cikguu skolah akuu ambik gmbr guna DSLR masa tuu hari guruu mmg akuu rasaa nakk sgtt tekan butan cemera tuu n snap gmbrr..tp akuu simpan jaa niatt tuu..keadaan akuu mula berubah waktuu akuu mula2 pijak kaki akuu di uniten.. kat sana bdk batch akuu ada yg kaki photog.. kat situu laa akuu selaluu tgkk ada mamat nie asyk dgn cmera DSLR diaa jaa.. p mna pun dgn cemera diaa jaa.. start from the day.. i am determined to have a cemera that.. aku sanggup menjual motor akuu semata2 untuk membeli cemera tersebut.. selepas ituu lahh cita2 akuu untuk mempunyai cemera DSLR tercapai.. dari hari ituu akuu byk belajar dari pada kwn2 akuu yang sama minat dengan akuu.. dari situu lahh aku banyak belajar.. belajar dengan youtube.. internet.. bukuu.. untuk tangkap gambar dengan cantikk bukan mudahh.. banyak yang kena pelajarii.. banyak perlu pergi bengkel untukk belajar.. bukan bila dah ada cemera just kena tekan butan jaa.. dh dapat gambar yang cantik2 bukan mcm tuu.. nak belajr semua niee bukan senang.. akuu tahuu nak jadi seorang photog yg pro.. kena byk belajar n byk durgaan kena laluii.. akuu banyak terhutang budi dgn kwn akuu dy senior akuu.. nama diaa chuppa chupp.. dia yang byk ajar aku pasal semua benda mengenai dunia photog.. dia yang ajakk akuu g outing photoshoot.. n apa2 jaa yang akuu x tahuu diaa lahh orgnyerr untukk akuu bertanya.. x salahh akuu before akuu beli cemeraa lagi akuu dah byk tnyaa diaa psl cemeraa niee.. sampai lahh akuu dah ada cemeraa dia slaluu bg idea kt akuu n apa2 yangg akuu perluu lakukan.. bagi akuu kalauu kitaa dah minatt kitaa x kn pnh jemuu utk bljr utk lbih priktis.. bagi akuu lah kann nak ambik gambarr dengan cantikk mukan mudahh.. cemera n lens hnya bantuu kitaa 30 pratus jaa yg lain adalah kemahiran kitaa n skill yg kita perluu belajarr.. untuk mendapat gambar yangg terbaikk.. sjak aku telibat dlm dunia photog niee. akuu belom ada lagi gambarr yang bole akuu katakan cantikk.. belom ada lagi.. aku masih lagi x puas hati dgn hasil kerja akuu.. hasil yang akuu lakukann.. tapi akuu x pnh putus asa untuk jadi yang lagi terbaikkk.. fmly akuu x sokongg dgn apa yang akuu lakukan niee sb bagi diaa photography bukan kerjaya.. aku dah bagitahuu diorang ini adalh hobi akuu minat akuu.. photog nie adalahh partime akuu.. akuu pun ada cita2 yang lain.. ini semua adalahh partime akuu.. dalam gambarr ada seni.. dalam gambar ada laguu.. kalauu dalam 1 hari akuu x ambik gambar akuu rasa x lengkap hari akuu tersebut.. bagi akuu lah kann cemera adalah hidup akuu.. buat masa sekarang dia adalah awek akuu.. dengan cemera lahh akuu ambik gambar untuk luahkan sesuatuuu.. cemera is my soul .. the picture has a different memory dan mempunyai luahan yang berbeza.. korang mesti x phm apa akuu maksudkan sebab hnya akuu jew kot yang phm apa yang akuu mahuu terangkan.. apa yang korang minat korang mestilah berusha.. akuu x pnh giveup untuk lakukan apa yang akuu minat bagi akuu durgaan adalah sesuatuu yang harus kita laluii.. kalauu nak sebut psl durgaan akuu dh jemuu dahh.. kena maki lahh ada org ckp akuu niee gila cemera lahh.. sajaa nk tnjukk cemera lahh.. nk tnjukk hot kt pmpn laa.. lps tuu ajakk pmpn jdi talents tuk photoshoot saja nk pancing laa.. akuuu dhh slaluu kenaa.. lps tuu kluu kua outing dgn sifu2 mmg lg lahh maluuu x thuu nk ltak mna mukaa diaorg smua pkai d7000, d700,d90 tp akuu pkai d3100 jew.. yg sgt murahh.. lps tuu ada yg ckp pkai d3100 niee x leh bt duit x leh dpt hasil yang cantikk.. maluu tuu xyahh ckp laa.. lps tuu aku nie bkn byk ilmuu psl photography.. lps tuu klu akuu bt salahh.. kena tgurr n kena mnganjing.. tp akuu x pnh giveup.. klu kwn2 aku ajakk akuu outingg jauhh mna pun akuu sngup pergi x kira lah hbis duit kerr.. apa ke yg penting akuu dapat belajar n dapat tambahkan skill akuu.. nak jdi photog nie mmg lahh byk kena hbiskan duit.. brng cemera nk upgrade bkn murah lens dh ratus2 yg ribu2 tuu biasaa jew.. smua brng cemera niee angka dia smua besar2.. nk beli apa2 tuk brng cmeraa semua cecah ratus2.. ribu2.. bukan senang nak jdi photog.. lens sah2 laa perluu ada byk kitlens.. mmg laahh akuu tahuu bnda niee smua nak gunaa duit.., bila dh ada cemeraa x semestinyer kita dh jdi photog .. bukan mudahh ... byk hbiskan duit byk kena bljar.. selaluu rjin2 g outing.. kena g bengkel photogrphy.. smpai nk bljr edit gmbr pun kena g bengkel editing thuu x.. akuu dahh bykk laluii.. akuu mmg x pnh pts asa.. dan x pnh maluu nk brtnyaa.. kwn2 akuu byk bntuu akuu.. lbih2 lagi chupaa chupp.. dia kot byk dorong akuu.. akuu mmg terhutang budi kt diaa... kwn2 akuu yg kaki photog kt kota bhruu pun byk tlg akuu.. i hope that i will be the best in photography..cemera is life for me and the picture is my heat..aku tak akan berhenti tangkap gambar walau apapun org nak kata.. sebab aku x penah peduli apa org nk maki aku ke apa yg diaorang nk angap psl akuu ke.. suka hati diaorang lahh yang akuu tahuu akuu bhgia dgn apa yang akuu lakukan walaupun mk ayh aku sendiri pun x sokong akuu.. tapi aku tetap terus lakukan dengan minat akuu niee.. aku sangup jual motor semata2 nak nak bli cemera.. korang bayangkan lahh.. korang sangup x jual motor korang semata2 demi minat korang..?? aku akan terus belajar dan belajar.. duluu akuu hanya bermimpi untuk mempunyai cemera DSLR tapi skunk cemera nie dahh ada dgn akuu.. sumpahh akuu rasaa best gilaa mula2 beli.. akuu rasa sgt2 terujaa.. akuu dahh malas nak kata apaa lagii yangg akuu rasa skunkk akuu akan terus dlm dunia photog walaupun akuu bruu jew bljr mengenai photography.. akuu akan teruss belajar.. akan terus p outing.. akan terus berusha untukk menjadi terhebat sebaris dgn sifu2 yg akuu kenali.. kalaulah kan cemera akuu rosakk mmg akuu rasa mcm mati kott.. harap sgt bnda tuu x akn berlakuu..sapa yg baca blog akuu niee thnks sgt2.. akuu sajaa jaa nk ckp mcm mnaaa akuu mnt dgn cemera.. mcm mnaa akuu terjebat dgn photography niee.. mcm mnaa durgaan akuu laluii.. akuu hope korang pun apa2 jaa minat korang,korang lakukan jaa.. jgn nk giveup.. sb aku rasa pts asa bkn sesuatuu yg hbat sapa2 yg cpt pts asa tuu diaa mmg seorang yg pngecut.. what you want you just have to do it and you do not forget to think that you really are the best.. apa org nak kata pedulikan.. dunia kita dengan mereka berbeza.. dalam gambar adalah hati akuuu.. korang mesti fikir knp aku suka sgt ckp psl cemera psl gmbr.. 1 jew jawapan akuu.. ituu adalah hidup akuu :) malas la ckp byk2 korang bkn phmm pun.. pndai2 korang laa fikirr.. selagi akuu hidup selagi tuu lahh aku akan ambik gambarr.. ikut korang laa nak fikir aku nie dh gilaa sgt dgn cemera ke apa ke.. suka hati korangg lahhh.. korangg bukan bole phm akuu pun.. bukan bole mngerti hati akuu punn korangg nk ckp apa ckpp laa.. YE! AKU GILA CEMERA!! KENAPA !!??? APA SALAH AKU?? .. korang nk gilaa apa punn korang gilaa lahhh.. jnji korangg akan dapat happy mcm akuuu.. akuu bangga sb akuu dh byk laluii durgaan niee dari akuu bdk2 lagii.. akuu sgtt bangga dgn diri akuuu.. apa yg aku nk dari kecik akuu dh dapatt skunkk.. korang kejarr laa apa yg korangg nk kjarr okk..! skli lg thnks a lott sb korang sngup baca apa yg aku membebel niee.. ada stgh yg aku ckp punn akuu sndiri x tahuu apa akuu kataa hahaha.. emo sgtt kott ayatt akuu..  terlaluu ckpp mainn lepass jaaa.. ckp x guna otk mainn tlss jaa.. hahaha apapun thnks sudi membacaa,  assalamualikum ... :)

2 comments: